Med öppningsgrader så höga som 90% (jämfört med cirka 20–30% för e-post) samt att cirka 31% av mottagarna av direktreklam besöker avsändarens webbplats, innebär effekten av direktreklam att den kan erbjuda mycket större avkastning än digital media.
På den konkurrensutsatta marknaden för e-handel inom mode och skönhet kan direktreklam vara ett särskilt användbart verktyg i din verktygslåda för marknadsföring. Riktad, mätbar och (för mottagaren) uppenbar - smart direktreklam har potential att vara extremt minnesvärd och engagerande, samt förmedla kraftfulla budskap för ditt varumärke. Att skapa en effektiv direktreklamskampanj innebär att du behöver göra din hemläxa i allt från att bygga en stark kunddatabas till att utforma din utskick och leverera dem i rätt tid. Det finns definitivt mycket som behöver att tänkas på och därför tänkte vi erbjuda några tips länga med vägen.
Perfekt design, text och printFörsta intryck är viktiga när det gäller direktreklam och varje liten detalj spelar roll - visste t.ex du att stora kuvert öppnas oftare än vanliga storlekar? (smallbizgenius) Att inkludera din logotyp på framsidan gör ditt utskick mer igenkännligt och pålitligt, samt en djärv visuell och fängslande rubrik kommer att fånga läsarens uppmärksamhet. Att anpassa din direktreklam hjälper till att visa mottagaren att ditt varumärke är relevant för dem som individ, vilket ökar vinsten med 31% och ökar lojaliteten till över 40%. (Smithers Pira)
|
|
Känn din målgruppDet är så här enkel. Om du förstår vad din målgrupp vill eller behöver och hur de beter sig, kan du skräddarsy din marknadsföring i enlighet med detta. Och du kommer inte att vara irriterande! Till exempel hade skönhets- och kosmetikmärket Yardley London stor framgång med att marknadsföra sitt Classics-sortiment för en 40+ publik, stärkt med vetskapen om att denna demografi är 28% mer benägna att engagera sig i direktreklam än andra medier. Det är mer kostnadseffektivt att vårda befintliga kundrelationer än att aktivt söka nya, så det är viktigt att förstå din målgrupp och deras livsstil.
|
Timing är avgörandeFrån säsongsbaserade erbjudanden och produktlanseringar till evenemang och nya butiksöppningar är god timing viktig för att din direktreklamskampanj ska lyckas. Ingenstans är det sannare än inom mode och skönhet, där trender förändras med årstiderna och betydande datum ger stora möjligheter att driva försäljning. Men att vara medveten om vad tidpunkten betyder inte bara att ditt utskick kommer i god tid före ett planerat evenemang; det betyder även att man tänker på exakt vilken dag din direktreklam kommer. Inriktning på kunder som arbetar vardagar? Leverera på en lördag när det är mer troligt att de öppnar och läser sin post.
|
|
|
Kombinera med digital media för full effektMedan direktreklam erbjuder bra avkastning och engagemang, behöver du inte avfärda digitalt helt och hållet. Faktum är att studier visar att direktreklam fungerar bäst när det kompletteras med digitala medier. Även företag som existerar endast online som Zalando kommunicerar via direktreklam och riktar sig mot sina tidigare, ej aktiva kunder med en inbjudan att återvända till webbplatsen och "upptäcka de senaste trenderna och varumärkena". Att vara konsekvent i hela ditt marknadsföringsmaterial, webbplats, sociala medier och fysiska butiker hjälper till att bygga ditt varumärke och stärka ditt framträdande. En stark närvaro i flera kanaler kommer i slutändan att skillnad.
|
Var kreativEn bra idé hjälper dig att göra din direktreklam framträdande som något av värde, i motsats till en bit skräp som är avsedd för papperskorgen. Till exempel hade Tiffany och Co. framgång med att skicka potentiella födelsedagskort, medan Nobody’s Child byggde lojalitet och välkomnade nya kunder med en lapp och ett armband som en liten present. Skönhets- och kosmetikmärken kan inkludera gratisprover för att visa kvaliteten på sina varor.
|
|
Oavsett kampanj så har Asendia många års erfarenhet av direktreklam, vilket betyder att vi har kompetensen att stödja ditt mode- eller skönhetsmärke varje steg på vägen. Från att planera din direktutskickningsstrategi till utskrifter av dina utskick. Vi erbjuder även lagerhållning och distribution, samt våra helhetslösningar kring dina behov för en kostnadseffektiv kampanj som ger verkliga resultat.
Få reda på mer om Marketing Mail idag eller kontakta vårt professionella säljteam för att se hur vi kan hjälpa dig