Enskilda EU-länder tillämpar sina egna regler på alla importerade och exporterade varor, i synnerhet livsmedel och animaliska/växtbaserade produkter kommer sannolikt att omfattas av begränsningar och tullförfaranden (liknande de som upplevs vid handel med länder utanför EU).
Ett antal föremål och komponenter omfattas av licenskrav, särskilt de gällande militärt bruk, medans andra är inte helt uppenbara. Mer information finns på tullverket.se.
EORI står för registrering och identifiering av ekonomiska operatörer. Ett EORI-nummer behövs för att importera eller exportera varor utanför EU, men om du för närvarande bara handlar inom EU är det troligt att du också behöver ett EORI-nummer för transporter till och från EU. Vi rekommenderar att dina företag registrerar sig för ett EORI-nummer så snart som möjligt på din tullverkets webbplats. Det är snabbt och gratis.
För försäljning till Storbritannien måste säljare vara momsregistrerade och deklarera moms för transporter med varor som har ett värde under 135 GBP. Tullklarering och tull- och skattebetalning för transporter över 135 GBP i värde tullklareras enligt dagens importprocesser. https://www.gov.uk/vat-registration/how-to-register
Samla in och tillhandahåll ytterligare data kring dina produkter och mottagare
Efter den 31 december 2020 måste du tillhandahålla ytterligare information för alla EU-transporter om avsändaren, mottagaren och artiklarna du skickar:
• Varukod (även känd som HS-kod)
• Detaljerad produktbeskrivning
• Produktens värde
• Ursprungsland
• Ditt EORI-nummer
• Adress och telefonnummer till avsändaren
• Mottagarens adress, e-postadress och telefonnummer
Du kan börja samla in denna information nu, för att säkerställa att du är redo för ändringarna. Innan den 31 december 2020 kommer våra fraktplattformar att uppdateras så att denna information kan matas in.
Som nämnts ovan måste du tillhandahålla varukoder för varje artikel du skickar. Varukoder (även kända som HS-koder) är ett internationellt standardiserat nummersystem, som används för att klassificera produkter som handlas. Denna information används av tulltjänstemän vid tulldeklareringsställen över hela världen tillsammans med varornas värde och ursprung för att beräkna de tullavgifter som ska betalas, så det är viktigt att du fyller i denna information korrekt.
Detta system tar bort problem i samband med beskrivningar som varierar från en avsändare till nästa samt språkbarriärer. Du måste dock inkludera en exakt och beskrivande produktbeskrivning, exakt värde och ursprungsland (kom ihåg att detta är tillverkarens land, inte varifrån det levereras).
De flesta e-handelsplattformar kommer nu att ha fält tillgängliga för att mata in denna information och överföra den till din fraktleverantör, tillsammans med mottagar- och avsändarinformation.
Dina kunder kommer att förstå mer om effekterna av Brexit om du har kommunicerat detta till dem, dessa kan inkludera:
• Förklara varför kostnader kan öka beroende på tull och skatt
• Varför leveranser kan ta längre tid medan tullavdelningarna anpassar sig till den ökade arbetsbelastningen
• Varför mer av deras personuppgifter krävs och hur dessa behandlas
Om Storbritannien för närvarande inte är en viktig marknad för ditt företag kan du ha missat en potentiell marknad. Storbritannien är den största e-handelsmarknaden i Europa och är mycket lukrativ för många internationella varumärken. Det kan finnas mer utmaningar när du handlar med Storbritannien från januari 2021, men det är ingen anledning att avfärda den marknaden. Kontakta oss för marknadsinformation och leveranslösningar i Storbritannien.
Sändningar till Storbritannien med paket- och expresstjänster måste behandlas som andra leveranser utanför EU.
Du måste behandla leveranser från Storbritannien på samma sätt som du behandlar andra transporter utanför EU. Varor med ett kommersiellt värde som skickas via postkanalen (maximal vikt 2 kg) krävs en tulldeklaration CN22/23 (se exempel nedan). Om du skickar varor via en paket- eller expressleverantör kommer en kommersiell handelsfaktura att krävas.
Det krävs för tryckt material och publikationer (dvs. direktreklam, fakturor, dokument och tidskrifter) inga tulldeklarationer när de skickas till en posttjänst i Storbritannien (förutom sålda böcker och artiklar, inklusive gåvor eller gratisprover).
Men om ett alternativ till den nationella postoperatören används, måste dessa försändelser deklareras och export-/importtulldeklarering baseras på en kommersiell handelsfaktura, inklusive produktionskostnader för utskick och transportkostnader till partnern.
Från | Till | Före Brexit-dokumentation krävs | Efter Brexit-dokumentation krävs |
EU | EU | Krävs ej | Krävs ej |
EU | Icke EU | CN22/CN23 | CN22/CN23 (UK) |
Icke EU | EU | CN22/CN23 | CN22/CN23 |
UK | EU | Krävs ej | CN22/CN23 |
UK | Icke EU | CN22/CN23 | CN22/CN23 |
Från | Till | Före Brexit-dokumentation krävs | Efter Brexit-dokumentation krävs |
EU | EU | Krävs ej | Krävs ej |
EU | Icke EU | Kommersiell faktura | Kommersiell faktura (UK) |
Icke EU | EU | Kommersiell faktura | Kommersiell faktura |
UK | EU | Krävs ej | Kommersiell faktura |
UK | Icke EU | Kommersiell faktura | Kommersiell faktura |
* Dessa tabeller är för varor med värde under £1000
För våra pakettjänster, e-PAQ by Asendia, måste varje artikel inneha formulär: CN22 eller CN23. Transportvägen för dessa paket förblir oförändrad, förutom att de går genom Royal Mails tullkontor i Storbritannien innan de släpps för leverans.
För premiumvaror arbetar vi med möjligheten att leverera paket till Storbritannien via en brittisk tullmäklare. Vi kommer att ha alternativ att samla in alla skatter och avgifter från handlaren i landet vid import, eller så kan de debiteras tillbaka till avsändaren i exportlandet.
S10-streckkoder/ITMATT-krav
För att följa framtida ändringar i regleringen och uppleva enklare tullklarering samt importprocesser (vilket leder till snabbare leveranstider), bör du förbereda varje paket med en unik S10-streckkod och ge elektronisk tullrådgivning till postoperatören (ITMATT). Detta inkluderar varor som skickas av vår standardvarutjänst.
Är det förseningar i leveranstiderna?
Det är för närvarande en del förseningar mellan Storbritannien och EU. Detta inkluderar olika alternativ för alternativa fraktrutter från Europa i händelse av betydande förseningar i vissa hamnar. Det kan förekomma vissa ändringar i transittiderna, beroende på rutten, och vi kommer att övervaka den noga.
Hur ser det ut gällande kostnader?
Det kommer att tillkomma extra kostnader för tullhantering för Premium Goods-tjänster, men vi arbetar tätt med våra partners för att minimera dessa.
För alla kunder med värdefulla varor som vill utforska lagrings-, kompletterings- och distributionslösningar från Storbritannien kommer Asendia att kunna konsultera och hjälpa dig.
Asendia har ett 100 000 kvm stort packningslager norr om London som uppfyller ett brett utbud av produkter för e-handlare samt varumärken, från kläder och skönhetsprodukter till konsumentelektronik och böcker.
Asendia har också packningslagerkapacitet i Singapore, Italien, USA, Australien och Nya Zeeland. För vissa kunder kan det hända att det inte är kommersiellt möjligt att använda ett dubbelt lagerupplägg, men för andra kan det vara värt att utforska.