Asendia tillkännager 100 % koldioxidneutralitet

14 February, 2022

E-Commerce News Sustainability

Asendia, ett joint venture mellan La Poste och Swiss Post, meddelar att de kommer att vara 100 % koldioxidneutrala från och med 2022.

Asendia har fokuserat på hållbarhet sedan grundandet 2012 och har under de senaste tre åren utökat sin hållbarhetsstrategi som svar på miljöpåverkan från transportsektorn.

År 2020 kompenserade Asendia för utsläpp vid internationella transporter inom Europa och från Europa till andra kontinenter. Den totala kompensationen uppgick till 50 990 tCO2e, vilket stödde ett EcoAct-verifierat vindkraftsprojekt i Indien. 2021 meddelade Asendia att man nu skulle kompensera för utsläpp från internationella transporter över hela världen.

Från och med 2022 kommer Asendia inte bara att kompensera för alla utsläpp från internationella transporter, utan också för upphämtning på första milen, leverans på sista milen, returer, utsläpp från byggnader, maskiner och affärsresor.

Sustainability Label (Green) Landscape 2022 - SE

Kompensationen från 2021 och 2022 kommer att stödja ytterligare ett vindkraftverksprojekt som verifierats av EcoAct, denna gång i Kina där kol fortfarande täcker nästan 70 % av landets energibehov.

Asendia förstärker samtidigt sitt engagemang för hållbarhet i sin ledningsgrupp, där personalchefen Barbara Schielke har lagt till Corporate Social Responsibility till sin position, något som hon verkligen brinner för.

 

Barbara Schielke säger om Asendias tillkännagivande: "Vår värld blir mer uppkopplad än någonsin, och internationella leveranser är en stor del av den uppkopplingen. Som en av de största globala logistikleverantörerna vet vi på Asendia att vi måste ta vara på vår planet. Från och med januari 2022 tar vi ett stort steg framåt genom att kompensera för 100 % av alla koldioxidutsläpp. Vi är glada över att visa vägen inom vår bransch och kommer att fortsätta att hitta hållbara lösningar för våra kunder i framtiden."

 

Marc Pontet, CEO på Asendia, kommenterar inrättandet av tjänsten som Corporate Social Responsibility Officer och säger: "Vårt hållbara engagemang fortsätter i fotspåren av våra grundare - La Poste och Swiss Post. Asendia följer stolt vårt arv med hållbarhet som vårt huvudfokus. Att skapa en dedikerad roll inom ledningen var ett naturligt steg i vårt fortsatta engagemang."

 

För mer information om Asendias hållbarhetsplaner, besök den nya mikrosajten: www.sustainability.asendia.com.

Email Signature 2022 SE

Kraften i personlig anpassning: Ökad e-handelsförsäljning för företag inom…

I det livliga e-handelslandskapet har det aldrig varit viktigare att sticka ut och få kontakt med konsumenterna på en personlig nivå.

För företag inom…

Att omfamna den miljömedvetna konsumenten: Vägen till en hållbar skönhets-…

Miljömedvetenheten är högre än någonsin och skönhets- och kosmetikaindustrin står inför en omvälvande förändring.

Dagens Health & Beauty-konsumenter…

"Hållbarhet är inte valfritt": e-handelsexperter larmar om klimatåtgärder

Pressmeddelande 22 juli 2024, Paris | Asendia