Ett träd i gåva

17 August, 2022

E-Commerce News Sustainability 10 year anniversary

Allt sedan vi bildades 2012 har vi ansett att hållbarhet är en viktig del av Asendias verksamhet. Vi inser att som en global logistikleverantör har vi ett ansvar att skydda planeten, och vi letar ständigt efter möjligheter att bredda våra miljöinitiativ.

I januari 2022 nådde vi vår största milstolpe hittills, att uppnå 100 % koldioxidneutralitet. Detta innebär att vi kompenserar alla utsläpp från våra internationella transporter, och de från vår första och sista milsleveranser, såväl som returer, byggnadsutsläpp, maskiner och affärsresor.

Att uppnå vårt mål om koldioxidneutralitet råkade inträffa precis när vi kunde fira vårt 10-årsjubileum. För att hedra tillfället och vår fantastiska resa har Asendia skänkt varje anställd ett träd som planterats i deras namn. Träden är en del av återplanteringsarbetet i två regioner i Frankrike som förstörts av insekter och värmeböljor – Jura och Chantilly.

  1. Jura

Barkborrar invaderade området och försvagade skogarna, vilket ledde till att de blev mindre. Utbudet av trädarter som planterats i restaureringsprojektet – inklusive tallar, ekar, lönnar och kastanjer – kommer att stötta ekosystemet, skapa en bred mångfald i regionen och skydda mot framtida klimatrisker.

  1. Chantilly

Under de senaste trettio åren har värmeböljor försvagat området och förstört ekarna. Detta ledde till insektstillväxt som allvarligt skadade rotstrukturerna. Regionens återväxtinitiativ kommer att möjliggöra skogens förnyelse, med dess många nya trädarter som säkerställer motståndskraft mot miljömässiga och biologiska hot.

Träden kommer att växa med oss ​​samtidigt som de stödjer Asendias fortsatta engagemang för hållbarhet och kampen mot den globala uppvärmningen.
Asendia arbetade tillsammans i projektet med Reforest'Action, en fransk organisation som restaurerar och skapar skogar runt om i världen. För mer om Reforest'Action, klicka här.

För ytterligare hållbarhetsinsikter och inspiration, nyheter, webbseminarier, trender och mer, vänligen prenumerera på vårt nyhetsbrev:

 

SUBSCRIBE

 

Kraften i personlig anpassning: Ökad e-handelsförsäljning för företag inom…

I det livliga e-handelslandskapet har det aldrig varit viktigare att sticka ut och få kontakt med konsumenterna på en personlig nivå.

För företag inom…

Att omfamna den miljömedvetna konsumenten: Vägen till en hållbar skönhets-…

Miljömedvetenheten är högre än någonsin och skönhets- och kosmetikaindustrin står inför en omvälvande förändring.

Dagens Health & Beauty-konsumenter…

"Hållbarhet är inte valfritt": e-handelsexperter larmar om klimatåtgärder

Pressmeddelande 22 juli 2024, Paris | Asendia