Hållbarhet har sedan länge upphört att vara en trend som företag kan använda för greenwashing utan att faktiskt göra något åt det. Konsumenterna blir alltmer medvetna om att bekvämligheten med online shopping och globalisering är på miljöns bekostnad.
Så vad kan du göra som onlineåterförsäljare för att bidra till hållbarhet? Ekologiska lösningar krävs - och de börjar med fraktförpackningen. Vare sig reducering, återvinning eller pant: I den här bloggen kommer vi att gå in mer detaljerat på några idéer för hållbara förpackningar.
Mindre förpackningar betyder i bästa fall mindre avfall. Så slopa allt onödigt förpackningsmaterial - om det nu går att förverkliga. Eftersom ju onlinebutiker ofta använder standardstorlekar för sina förpackningar. Det sparar lagringsutrymme och är logistiskt lättare att hantera. Många kunder ser dock på en stor, mestadels tom låda som bara innehåller en liten vara med skepsis. I värsta fall kanske de delar med sig av sina (dåliga) erfarenheter med bildbevis på sociala medier t.ex. eftersom detta mer och mer blir en snackis. För det är klart för alla att denna typ av förpackningar inte kan vara hållbara. Dessutom måste den enorma kartongen kastas på något sätt om den inte kan återanvändas, krångligt och onödigt. Vill man alltså göra sina kunder nöjda behövs andra lösningar.
En sådan lösning kan vara anpassade förpackningar. Beroende på bransch och varor är detta inte alltid möjligt - men inom mode och böcker i synnerhet kan mer hållbara förpackningar implementeras med skräddarsydda kartonger. Så kallade höjdjusterbara transportlådor har förskurna veck så att höjden kan justeras efter innehållet. Den är tätt packad och glider inte runt i lådan. Detta skyddar varorna och säkerställer att de kommer fram säkert till kunden.
En annan fördel: Om ytterförpackningen på din försändelse är perfekt anpassad för varorna, sparar du fyllmaterial och därmed vikt. Fraktkostnaderna och miljöpåverkan minskar - och du är redan på god väg mot hållbara förpackningar.
I grund och botten handlar återvinning om att råvarorna från vilka en produkt - i detta fall förpackningen - tillverkades kan återanvändas. Förpackningen matas därför in i den cirkulära ekonomin och dess komponenter återanvänds. Upcycling fungerar på ett liknande sätt: En användbar produkt framställs av vad som verkar vara skräp eller avfall.
Så använd förpackningar som antingen är återvinningsbara eller tillverkade av återvunna och hållbara material. Helst kan du kombinera båda. Hur det fungerar? Genom att uppmärksamma användningen av certifierade råvaror. Papper och kartong av FSC®-certifierat trä kommer till exempel från hållbar skogsskötsel. Den svenska eller europeiska standarden SS / EN 13432 står i sin tur för komposterbar, dvs. biologiskt nedbrytbar förpackning.
Den riktar sig främst till gastronomi (engångsservis) och detaljhandel (papperspåsar, kartonger), men tilldelas också för komposterbart fyllmaterial.
Dessutom: Både europeiska och svenska standarder och lagstiftning påverkar priset på förpackningar. Rent ekonomiskt kan det alltså finnas en vinning i att använda återvinningsbara och miljövänliga material.
Titta på Zalando; de har just gått över till papperspåsar med målet att helt skippa plastförpackningar.
Det låter kanske inte så mycket för världen: Men även med fyllnadsmaterialet, det vill säga det lösa materialet som du skyddar känsliga varor med, kan du göra något åt för att göra det mer hållbart. De brukade vara gjorda av plast, särskilt frigolit (EPS) - och det är inte precis det bästa exemplet på ett hållbart förpackningsmaterial.
Alternativen är träull, wellpapp eller förpackningsflis av stärkelse från potatis eller majs.
För övrigt är sådana chips komposterbara eller lämpliga för omvandling till biogas. Deras ekologiska balans är dock inte heller helt perfekt - gödsel och frön krävs i produktionen; dessutom släpper chipsen ut metan vid dumpning - men åtminstone kräver de inte råolja i sin produktion, vilket är fallet med plast.
Det finns flera företag som har specialiserat sig på produktion av hållbart fyllmaterial. Till exempel kan du, förutom organiska förpackningschips, också använda pappersavfall som har bearbetats till kuddar som fyllmedel.
Vi har sedan länge vant oss vid den goda, gamla flaskåtervinningen. Men skulle du också ta med en återanvändbar låda eller postpåse tillbaka till posten?
Och betala en deposition för det i förskott? Idén med återanvändbara förpackningar som kan användas flera gånger innan det kan behöva bytas ut är bra i sig - för det är hållbart. Kärnan i frågan här är helt enkelt kundacceptans.
Hur kan du då få kunderna på din sida? Genom att erbjuda speciella incitament eller helt enkelt vädja till deras samvete, på ett vänligt men informativt sätt. Visa dina kunder tydligt att de är på väg att göra något för miljön genom att de tar emot sina beställningar i en återanvändbar låda - även om de sen måste ta tillbaka den tomma lådan till posten. Dekorera lådan eller påsen; ett fint ordspråk eller en lämplig logotyp fångar ögat direkt och gör det klart för andra människor att här görs något för miljön. Glöm inte att många människor inte har något emot lite uppmärksamhet och kanske hoppas att andra uppfattar dem positivt om de är miljömedvetna.
Det är förstås dock inte den mest praktiska lösningen - och bekvämlighet bör inte underskattas. En vikbar påse t.ex. kan kunden bara kasta i närmsta brevlåda. Det finska företaget Repack har tagit fram en sådan produkt, allt för miljön.
Byt ut din traditionella tejp mot papperstejp som är hartsbelagd. Det är hållbart och fastnar lika bra. Använder du hörnskydd för känsliga varor? Det finns modeller gjorda av kartong istället för frigolit - prova.
På tal om tester: Hållbara förpackningar gjorda av gräs, hampa eller komposterbar bioplast är ännu inte fast etablerade på marknaden, men de finns redan tillgängliga. Fundera på om ett test inte är aktuellt för dig och ditt företag.
Låt också kunden veta att de just har gjort något bra för miljön. Har ett träd planterats med hjälp av hållbara förpackningar?
Skriv sedan ut det på förpackningen. Dina kunder kommer inte bara att må bättre, de kommer också att döma
dig och ditt varumärke mer positivt. Med hållbarhet kan du aktivt göra något för ditt varumärke utan att det uppfattas som greenwashing med tomma ord.
Det finns många sätt att göra förpackningen av dina försändelser mer hållbar. Du måste räkna med eventuella merkostnader på grund av den fortfarande låga distributionen av tillgängliga erbjudanden. Det är också viktigt att övertyga kunderna om att hållbarhet och bekvämlighet kanske inte alltid går så bra ihop. Å andra sidan sparar du pengar genom att minska förpackningar och fyllnadsmaterial.
För varumärkesbyggande är dock mer hållbarhet definitivt rätt väg att gå - trenden kan inte stoppas och konsumenternas
medvetenhet kring detta växer stadigt.
När det gäller internationell gränsöverskridande distribution är det också viktigt att hitta sina egna lösningar.
Kunderna tänker lite annorlunda överallt och lokala seder kan försvåra hållbarheten. Asendia arbetar dock
kontinuerligt med klimatneutral frakt och erbjuder dig helt hållbara lösningar för Frankrike och Schweiz.
Men det är inte allt:
Läs mer här om vad Asendia gör för att arbeta hållbart och ta vara på vår planet.