Varje e-handlare inom mode- och skönhet som vill ligga i framkant har under senare år satsat mycket på den senaste teknologin och lagt den som grund för sin marknadsföringsstrategi.
30% av alla varumärken inom e-handel använder redan Facebook för att sälja produkter, Instagram introducerade "köpbara" inlägg 2020 och Virtual Reality/Augmented Reality-funktioner används redan av många stora mode- och skönhetsmärken, som Sephora och GLIPA. (statista).
Att anamma de senaste tekniska trenderna har varit en del av den tysta rörelsen mot hållbarhet som har påverkat mode- och skönhetsindustrin kanske mer än någon annan. Varumärken som förespråkar ekologisk bomull, återvinningsbara material, m.m. har haft en imponerande tillväxt eftersom sökningar efter t.ex. "veganskt läder" och liknande har ökat enormt.
För skönhetsvarumärken får "blå skönhet"-produkter som syftar till att minska vattenförbrukningen i tillverkningsprocesser och skydda världens hav snabbt intresse över hela världen (UWP).
Framgång rotad i hållbarhet: Vem gör det bra?
Varumärken som har varit snabba på den gröna trenden och agerat på den har sett ökade inkomster och bättre respons från kunder. Girlfriend Collective's leggings tillverkade av återvunna plastflaskor har visat sig vara mycket populära medan klädmärket Patagonia, känt för sitt arbete inom återvinning och engagemang för förnyelsebara material har sett en stadig årlig tillväxt på 13% (yieldify).
Framtiden för mode- och skönhetsföretag inom e-handel är varumärken som kan kombinera högteknologiska lösningar med låg miljöpåverkan. Eftersom Covid-19-pandemin hindrat många kunder från att besöka vanliga butiker, har tjänster såsom click-and-collect samt prova-innan-du-köper hjälpt ledande återförsäljare att minimera miljöpåverkan av returer.
Eftersom kunder inte kan se och prova produkter i butik samt ökade returnivåer innebär det att fler varor skickas och större efterfrågan på transporttjänster för att hämta upp returer. För att reducera detta har Amazon Prime Wardrobe, Stitch Fix och Nordstrom alla nyligen infört testa-innan-köp-system, medan varumärken som Zara och H&M investerar i smart programvara för att erbjuda kunderna mer exakt passform och storleksinformation.
Hur påverkar hållbarhet mode- och skönhetsbranschens marknad för e-handel?
För e-handlare inom mode- och skönhetsindustrin har den ökande efterfrågan på både teknik och hållbarhet utgjort en utmaning. 49% av kunderna säger att leverans samma dag gör dem mer benägna att handla online (sparksales) och 51% av återförsäljarna uppfyller redan det behovet, medan 65% av de återförsäljare som för närvarande inte erbjuder leverans samma dag säger att de har som mål att göra det inom de kommande två åren (invesp).
Medan kunder naturligtvis vill få sina inköp snabbt och bekvämt, visade en undersökning att hälften av konsumenterna också vill handla uteslutande med återförsäljare som erbjuder hållbara leveransalternativ (drapers). För vissa återförsäljare som erbjuder långsammare transporttider - men med mer hållbara tjänster - kan vara gynnsamt på lång sikt och det kan leda till en förändring av uppfattningen där en "bra" leveransservice är en som är "bra" för planeten - inte bara snabbast.
Mer leveranser, färre transporter: e-handelns dilemma för hållbarhet
Trycket från konsumenterna att tillhandahålla hållbar e-handel kräver innovation, och många stora varumärken går redan framgångsrikt koldioxid neutral utan att kompromissa med kvaliteten. Det anrika märket Burberry bytte till förpackningar gjorda av återanvända kaffekoppar och tog bort 29 ton plast, men bibehöll ändå den lyxiga känslan.
Den stora frågan för e-handlare inom mode och skönhet är då hur man levererar den snabbaste leveransen utan att påverka miljön? En av de mest pressande frågorna är antalet leveransfordon som krävs för att möta den ökande efterfrågan på beställningar online. En studie visade att antalet transportbilar på brittiska vägar varje vecka kunde minskas från 170 000 till bara 4600 om kunder valde att klicka och hämta snarare än hemleverans.
För att bekämpa detta anpassar varumärken sina leveransstrategier för att erbjuda mer flexibla click-and-collect-alternativ. Med hjälp av QR-koder och automatiserad lagringsteknik testade Zara framgångsrikt en popup-uppsamlingsplats i ett shoppingcenter i London och Walmart's Pickup Towers meddelas när en kund är på väg för att säkerställa att artiklarna är redo för upphämtning inom 45 sekunders (RetailCustomerExperience).
För konsumenter som inte kan använda upphämtningsställen investerar logistikleverantörer alltmer i elfordon för att kompensera för deras koldioxidavtryck. DPD lovade nyligen att tredubbla sin flotta av elbilar och introducerade "Predict and Follow my Parcel", en tjänst som syftar till att stoppa misslyckade leveranser - och förhindra onödiga resor - genom att göra det möjligt för kunden att ändra leveranstider och destination även när paketet är under transport (leverans). År 2020 fann modeåterförsäljaren ASOS att de kunde spara cirka 3 ton koldioxid genom att införa specifika leveranstider med elektriska fordon, jämfört med en dieselbil som gör samma resor (TheEcoBahn).
Framtiden är...
Förutom efterfrågan från kunder finns trycket även från myndigheter och lokala myndigheter att minska närvaron av fordon kopplat till e-handel. Paris borgmästare Anne Hidalgo attackerade offentligt Amazon och andra logistiktjänster för trängsel och föroreningar, och Europeiska unionen undersöker både Amazonas monopolstyrka och miljöpåverkan av dess leveranser. För e-handelsföretag som vill utmana Amazons dominans kan verkligt hållbar leverans vara den differentierande faktorn som lockar kunder - särskilt inom mode- och skönhetsbranschen, där gröna alternativ är önskvärda från kunder.
Även om det inte finns någon universell lösning för hållbar e-handel, är e-handlare inom mode- och skönhetsindustrin i full fart med att tillhandahålla spännande och etiska tjänster som kommer att tas emot väl av konsumenter som vill handla från butiker som gynnar miljön. Från förpackningar med hållbart ursprung till att sänka koldioxid neutral för varje paketresa.
Asendias engagemang för en koldioxidneutral e-handel
Asendia är en global leveranstjänst som samarbetar med lokala aktörer för att erbjuda en heltäckande logistiklösning för e-handlare som är både effektiv och miljövänlig. Från och med januari 2022 tar vi ett stort steg framåt genom att kompensera för 100 procent av alla koldioxidutsläpp som produceras av våra internationella transporter, inklusive de som våra partner har producerat.
Vi fortsätter ständigt att arbeta för att uppnå våra hållbarhetsmål inom alla steg i leveranskedjan för e-handel, från upphämtning till last mile leverans. Kontakta oss gärna för mer information om våra koldioxidneutrala e-handelslösningar.