Asendia Insights

"Hållbarhet är inte valfritt": e-handelsexperter larmar om klimatåtgärder

Written by Asendia | Oct 4, 2024 11:15:43 AM

Pressmeddelande 22 juli 2024, Paris | Asendia 

Undersökningen ”Global Retail Voices” innehåller perspektiv från de 50 främsta ledarna inom branschen. 

I takt med att detaljhandeln fortsätter att utvecklas har hållbarhet blivit ett kritiskt fokus för företag över hela världen. Som svar på denna växande trend har Asendia, en global leverantör av e-handels- och postlösningar, samlat in insikter från ledande ESG- och hållbarhetsexperter som en del av sitt Global Retail Voices-initiativ.

Undersökningen, som porträtterar 50 inflytelserika personer inom detaljhandeln och e-handeln, innehåller värdefulla perspektiv på hållbara metoder från branschledare. Dessa experter, som representerar några av världens mest respekterade varumärken, delar med sig av sina tankar om utmaningarna och möjligheterna med att implementera miljövänliga strategier i detaljhandeln.

Lyxmodesektorn står inför betydande utmaningar när det gäller att införa hållbara metoder, med tanke på dess traditionellt resursintensiva natur. Studier som rapporten från Boston Consulting Group (BCG) och Comité Colbert visar att cirka 65% av lyxkonsumenterna nu överväger ett varumärkes hållbarhetspraxis innan de gör ett köp, vilket innebär att branschen står inför ett ökat tryck att förändra sig.

Florence Bulte, Chief Sustainability Officer at Chalhoub Group, tar upp frågan direkt och betonar den avgörande roll som hållbarhet har för att förändra branschen. Hon säger: ”Hållbarhet är hjärtat i vår verksamhet. Vår Circularity Report understryker vårt orubbliga engagemang för hållbara affärsmodeller när vi strävar efter Net Zero 2040. I den dynamiska modesektorn, som står för cirka 10% av de globala CO2-utsläppen, är det inte valfritt utan nödvändigt att anta cirkulära initiativ.

GCC:s lyxmarknad för re-commerce, som värderas till 480-500 miljoner USD 2022 och växer med 15% årligen, är ett exempel på övergången till cirkularitet som drivs av medvetna konsumentbeteenden och lyxvarumärken som anpassar sig globalt. Denna trend återspeglar ett betydande paradigmskifte där beslutsfattare, tillsynsmyndigheter, varumärken, återförsäljare och kunder måste anpassa sig för att driva fram hållbara metoder. På Chalhoub Group utnyttjar vi dessa insikter för att förnya och stärka vår strategi och verksamhet och se till att hållbarhet förblir kärnan i vår affärsetik.”

Hållbarhetsarbetet inom modebranschen sträcker sig från enskilda företagsinitiativ till branschövergripande policyförändringar. I takt med att detaljhandelssektorn brottas med sin miljöpåverkan ökar insikten om att systemförändringar kräver mer än frivilliga åtgärder från företagens sida. I en nyligen genomförd studie av IBM i samarbete med Oxford Economics konstaterades att endast 30% av modeföretagen har gjort betydande framsteg när det gäller att uppnå sina hållbarhetsmål, vilket understryker behovet av starkare regelverk.

 

Dana Davis, fashion consultant och f.d. sustainability director på Mara Hoffman, lyfter fram politikens betydelse för att driva fram hållbara metoder: ”Hållbarhet bör styra konsumenternas beteende och forma branschpraxis, men för närvarande är det politiken som verkligen behövs. Dessa policyer skulle inte bara fastställa standarder och incitament för hållbar innovation utan också säkerställa ansvarsskyldighet, samtidigt som de främjar en marknad där miljömedvetna medborgare och ansvarsfulla företag kan frodas tillsammans.”

Davis efterlysning av politiska åtgärder speglar en bredare trend i branschen, där ledare i allt högre grad ser till regelverk för att påskynda hållbarhetsarbetet. Modebranschen står för uppskattningsvis 4-10% av de globala utsläppen av växthusgaser varje år, och behovet av samordnade åtgärder har aldrig varit mer akut.
Flera andra branschledare medverkar i e-boken, bland annat David Hu, Head of Ecommerce Marketplace på Electrolux Group, och Marija Rompani, Director of Sustainability & Ethics på John Lewis Partnership, för att nämna några.

 

Amy Collins, Head of CSR Engagement på Asendia, betonar vikten av hållbarhet inom detaljhandeln, särskilt när det gäller logistik: ”Detaljhandeln håller på att anamma hållbarhet, och det förändrar spelreglerna för alla som är inblandade i att transportera produkter till din dörr. Det handlar inte bara om att få paketen levererade snabbt - det handlar också om att veta hur mycket koldioxid som släpps ut från varje paket. Återförsäljare kräver detaljerad information om sina försändelsers miljöpåverkan, och det håller logistikföretagen på tårna.

Men här kommer den spännande delen: alla dessa utmaningar ger upphov till nya idéer. Vi ser nya smarta sätt att mäta och minska utsläppen. Slutsatsen? Att bli grön är inte bara bra för planeten. Det blir allt viktigare för att företagen ska kunna blomstra och hålla kunderna nöjda i vår uppkopplade värld. Kunderna bryr sig om de här sakerna och smarta företag lyssnar"

 

 

De hållbarhetsexperter som presenteras i e-boken Global Retail Voices ingår i en större grupp av 50 branschledare som valts ut för sin expertis inom olika områden, bland annat varumärke, kundupplevelse, produkt, logistik och innovation. E-boken syftar till att hylla de individer som driver positiv förändring inom detaljhandeln och samtidigt ge värdefulla insikter till företag som vill förbättra sitt hållbarhetsarbete.

Urvalsprocessen för Global Retail Voices omfattade en omfattande utvärdering av varje individs branscherfarenhet, inflytande på sociala medier, professionella prestationer och övergripande påverkan på detaljhandelssektorn. Detta rigorösa tillvägagångssätt säkerställer att e-boken representerar en sann ”who's who” inom den globala detaljhandeln.

”Dessa personer har valts ut för sina bidrag och leder tillsammans sektorn”, säger Simon Batt, Chief Executive Officer på Asendia. ”Från visionära ledare till pionjärer inom hållbarhet och kundupplevelse - Global Retail Voices visar upp olika talanger och hyllar anmärkningsvärda prestationer. Det här initiativet handlar inte bara om erkännande utan också om att inspirera andra genom att lyfta fram det extraordinära arbete som görs i branschen.”

Som en unik resurs erkänner och hedrar Global Retail Voices de anmärkningsvärda bidragen från dessa branschledare.

 

Ladda ner Global Retail Voices e-book kostnadsfritt här.