Som COVID-19-pandemin har visat är det omöjligt att veta exakt vad som ligger runt hörnet i någon bransch, och mode- och skönhetsbranschen är inget undantag. Men bortsett från pandemi finns det ett antal saker som är mer förutsägbara. Teknik, medielandskap, nya försäljningskanaler, tillväxtmarknader och skiftande demografi är bara några av de faktorer som kommer att avgöra hur mode- och skönhetshandeln kommer att utvecklas. Att spåra dessa faktorer och förbereda sig för hur man drar nytta av dem kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande
på lång sikt.
Här delar han med sig av sina insikter om framtida trender och utvecklingen av gränsöverskridande e-handel och särskilt den dynamiska branschen av mode och skönhet.
Det är välkänt att Kina är den största e-handelsekonomin i världen med Japan på nummer 4, men det finns ett antal andra, framväxande asiatiska territorier som förtjänar uppmärksamhet hos e-handlare för mode och skönhet.
När fler människor har bättre tillgång till internet och mer pengar att spendera, blomstrar e-handeln.
Det är värt att notera att många önskvärda västerländska varumärken inte har någon fysisk närvaro i dessa territorier. Och även om de gör det är deras produkter inte alltid lättillgängliga för konsumenterna. Som sådan är e-handel det enda sättet kunder kan få tag på dessa eftertraktade varor och därför verkar en aptit för gränsöverskridande köp sannolikt vara en trend som inte stannar av.
Naturligtvis finns det utmaningar för gränsöverskridande framgång med e-handel i Fjärran Östern; framför allt inom logistik och sista milleverans. För att leverera i tid och förhindra förlorade paket måste varumärken bilda partnerskap med lokala experter som har en djup förståelse för de nätverk och infrastrukturer som de arbetar i. På Asendia kombinerar vi vår globala expertis med lokala partners kunskap (som Ninja-Van, Sydostasiens största och snabbast växande sista-mils-logistikföretag) för att säkerställa en smidig leveransupplevelse för konsumenterna.
Återförsäljare med omnikanalserbjudanden har klarat sig bäst under pandemin och denna mix av detaljhandelsalternativ ser ut att bli allt viktigare i framtiden.
COVID-störningar har tvingat människor i alla åldrar och bakgrunder att anamma nya försäljningskanaler och tack vare stor bekvämlighet kommer detta att fortsätta när fysiska butiker öppnas igen.
Köp online, upphämtning (eller retur) i butiken (BOPIS/BORIS) kan eliminera problematiken gällande online- eller offline-detaljhandelsmodeller, vilket tar hand om sådana problem såsom lagertillgänglighet, leveranskostnader, långa köer och komplicerade returer.
Medan e-handel har blomstrat under de senaste tolv månaderna har pandemin medfört utmaningar för sektorn och orsakat stora störningar för de globala försörjningskedjorna. En drastisk minskning av passagerarna har lett till att flygbolagen kör färre flygningar, vilket i sin tur har minskat utbudet av flygfrakt dramatiskt och pressat priserna skyhögt. Där flygningar fortfarande pågår gör de det med färre passagerare så att flygbolagen försöker täcka sina kostnader på godset, vilket ytterligare förvärrar problemet.
För att lindra sådana extra kostnader kan e-handlare hålla sitt lager närmare konsumenterna genom offshore-lager. Förutsatt att de kan identifiera var sina lagervaror måste vara och när. Offshore-lager gör sjöfarten snabbare, billigare och mer hållbart. Teknik som AI kommer att visa sig vara mycket användbar för att göra lagerprognoser mer exakta så att företag effektivt kan hantera sina lager runt om i världen och minska transporttider såväl som kostnader.
Returer är dyra men ändå oundvikliga - särskilt inom mode där 30% av varorna vanligtvis returneras och ibland stiger det upp till 50%. Med så mycket konkurrens och med kunder som förväntar sig gratis returer, läggs stor vikt vid att sänka antalet returer.
Gränsöverskridande returer är särskilt komplicerade på grund av tullprocesser, de långa avstånden som är en faktor och trycket att återbetala kunder så snabbt som möjligt.
Genom att analysera inköps- och returdata kommer återförsäljare att kunna identifiera kunder med höga antal returer och sedan skräddarsy deras erbjudande för att minimera antalet artiklar de skickar tillbaka. Saker som lojalitetssystem och liknande kan användas för att uppnå detta.
Betydelsen av webbplatser som Facebook och Instagram fortsätter att växa. Att tillhandahålla plattformar för influencers och konsumentrecensioner (plus ett medel för riktad, mätbar reklam), mode- och skönhetsmärken har helt enkelt inte råd att ignorera sociala medier.
För att ge dig någon form av en uppfattning om influencers värde, byggde fitnessmodemärket Gymshark ett miljarddollarföretag genom sitt populära "athlete community", medan skönhetsinfluencern Huda Kattan har lanserat sitt eget kosmetikföretag, Huda Beauty, som omsätter runt 250 miljoner dollar i årlig försäljning.
Mycket skickliga på att finna nya källor för intäkter så har sociala medieplattformar snabbt upptäckt stor potential inom mode och skönhet. TikTok och SnapChat har framgångsrikt lanserat modepartnerskap och det finns stort intresse för ”social försäljning”. Det verkar som att det bara är en fråga om tid innan sociala medieföretag blir dominerande mode- och skönhetsmarknader i sig.
På tal om Facebook har företaget planer på att lansera sin egen kryptovaluta, Libra inom en snar framtid. PayPal har meddelat att dess användare snart kommer att kunna länka kryptovaluta till sina konton och Elon Musk har sanktionerat Teslas investering i $ 1,5 miljarder dollar i Bitcoin, och uppgav att valutan snart kommer att accepteras som betalsätt för sina fordon.
Dessa högt profilerade påståenden tjänar till att normalisera kryptovalutor, vilket gör dem mer acceptabla för dem som tidigare var skeptiska.
För inköp mellan olika länder plockar dessa enskilda globala valutor bort komplicerade växelkurser och hjälper till att leverera köp utan samma friktion som kan uppstå vid köp med ”vanlig” valuta.
Kryptovalutor kommer också att öppna upp helt nya marknader. Det finns till exempel ett enormt antal människor i världen som inte har bankkonton – vilket för närvarande är ett stort hinder för e-handel. Men genom att möjliggöra digitala köp med ett klick för alla kommer valutor som Bitcoin att öppna dörrarna till online-detaljhandeln för ett stort antal nya kunder.
Asendia är experter på internationell e-handelsleverans och skickar paket till över 200 destinationer i hela världen.
Vårt sortiment av e-PAQ leveranstjänster är pålitliga och kostnadseffektiva, med en mängd av olika funktioner som passar både e-handlare och kunder.
Få reda på mer kring e-handel inom Mode & Skönhet idag och tala med någon i vårt kunniga team för att se hur vi kan hjälpa dig att få ditt e-handelsföretag inom mode- eller skönhetsbranschen att växa.