Uppkomsten av COVID-19 och dess dramatiska inverkan på världen har accelererat och belyst många befintliga trender och ny utveckling, också inom e-handel.
Genom att driva trafik till nätbutiker och särskilt uppmuntra ovana kunder att köpa online har e-handelsindustrins stadiga tillväxt exploderat till följd av nationella lock-downs och retailers har anpassat sig för att möta nya orderrekord.
Som ett resultat har konsumenternas förväntningar skjutit i höjden, och efter att ha sett föroreningsnivåerna sjunka när bilar försvann från vägarna överväger fler och fler människor miljöeffekten av vårt nutida leverne.
Detta är trender som är här för att stanna; från den pågående e-handelsboomen till hållbarhet är det viktigt att retailers drar nytta av de möjligheter som finns tillgängliga för att tillgodose sina kunders behov.
Boom och... boom
Med den enorma utvecklingen av m-handel och leveransalternativ har hastigheten och bekvämligheten med online-shopping pressat e-handeln till mainstream. År 2019 ökade den globala e-handelns försäljning med 18% till $ 3,5 ton USD och antalet förväntas fördubblas till 2023.
Ständigt ökande antal internetanvändare och en växande “global medelklass” som är redo att spendera online kommer att fortsätta driva e-handelsboomen på lång sikt. Från och med juli 2020 var 4,57 miljarder aktiva internetanvändare, totalt 59% av världens befolkning. På bara tre år sikt förväntas antalet stiga till 5,3 miljarder, eller två tredjedelar av befolkningen.
Ännu viktigare är att den snabbt växande internetpopulationen har större disponibel inkomst än någonsin tidigare, med studier som tyder på att mer än hälften av världen nu är medelklass eller rikare. Kombinerat med utbredd internetpenetration ser det ut som att e-handel kommer att njuta av
fördelarna med en generation som inte bara har pengar att spendera utan också är mer säker på att köpa online än sina föregångare.
Stora förväntningar
Ett ökat antal online-kunder har resulterat i hård konkurrens bland e-handlare. Eftersom e-handelsjättar har använt både teknik och utökad personalstyrka för att göra leveransen snabbare och billigare har kundförväntningarna ökat i samma utsträckning.
Trycket på nätbutikerna att tillhandahålla en snabb och smidig leveransservice till ett bra pris ökar naturligtvis också. Två tredjedelar av konsumenterna säger att de kommer att överge varor i sin korg om till exempel leveranskostnader eller leveranstider inte stämmer med deras förväntningar (Shopify) och de två viktigaste faktorerna för online-kunder när de väljer nätbutik är gratis frakt, tätt följd av returkostnaden.
Efter att ha vant sig vid att kunna spåra sina paket och välja upphämtningsställen förväntar sig online-shoppare en hög servicenivå
från alla online retailers. Och snabbhet är inte alltid nyckeln; för många kunder är det tydlighet och transparens om leveranstider och kostnader som gör att de kan fatta ett välgrundat beslut som passar deras behov.
Hållbarhet som standard
Hållbarhet har gått från att vara ett buzzword till en förväntan eftersom miljöhänsyn blir allt viktigare för konsumenterna. Med mer pengar att spendera vill många kunder vara säkra på att de
investerar sina pengar etiskt.
Med hård konkurrens bland e-handlare kan man fortfarande sticka ut med en tydlig hållbarhetsprofil. 77% av online-shopparna bryr sig mycket om miljön när de tänker på hur de får sina leveranser, medan 56% av åldersgruppen 18-24 år skulle välja ett annat företag om de arbetar hållbart (Doddle).
För framåtblickande e-handelsföretag är det dags att börja utvärdera och förbättra sin hållbarhetspolicy. Från transport- och fraktmetoder
till förpackningsmaterial och avfall; gröna lösningar för leverans och distribution kommer att vara avgörande för en framtida framgång.
e-PAQ – hållbarhet inom e-handel
Hållbarhet är inte längre en nischmarknad. I allt större utsträckning kommer kunder att granska återförsäljare baserat på deras gröna referenser innan de gör ett köp. Forskning från Doddle visar att 77% av online-shopparna bryr sig mycket om miljön när de tänker på hur de får sina leveranser och 56% av konsumenterna i åldern 18 till 24 skulle övertalas att köpa från en konkurrent som erbjöd ett mer hållbart alternativ.
Med e-PAQ har Asendia kunnat anpassa sina leveranslösningar till sin hållbarhetspolicy. Paket till Frankrike och Schweiz är 100% koldioxidneutralt när de läggs direkt till La Poste eller Swiss Post-nätverk. Dessutom kompenseras nu alla Asendias transportutsläpp på paket inom Europa och från Europa till andra kontinenter. Asendia har satt ribban högt gällande hållbarhet och vi arbetar kontinuerligt med fler åtgärder.
E-tailers som vill uppfylla sina kunders önskan om hållbar leverans eller de som helt enkelt vill minska sitt koldioxidavtryck behöver inte leta längre än till e-PAQ by Asendia.
e-PAQ: Den ultimata distributionslösningen
Eftersom e-handeln fortsätter att växa finns det mycket för online-retailers att överväga om de vill dra nytta av den pågående boomen.
När det gäller att möta kundernas förväntningar kan en pålitlig partner som tar hand om leverans och transport hjälpa dig att växa ditt företag.
Asendia är en global distributör som samarbetar med lokala kurirer för att erbjuda en end-to-end logistiklösning för e-handlare.
Från fulfilment och distribution till last mile leverans fungerar Asendias breda utbud av tjänster för ditt företag och vår nya e-PAQ-lösning
gör det ännu enklare att välja den lösning du behöver, inklusive:
- Tullhantering optimerad för internationella leveranser
- Betrodda Asendiapartners med leverans till över 200 destinationer världen över
- Spårning och aviseringar för att hålla kunderna uppdaterade om var paket och varubrev befinner sig
- En enkel returprocess för dig och dina kunder
- Hållbarhetsmål för koldioxidneutrala leveranser och kompensation för våra transportutsläpp
Kontakta oss gärna för mer info om e-PAQ.