Även om yngre generationer driver trenden är miljömedveten shopping nu en prioritet för nästan tre fjärdedelar av online-shopparna;
75% av de tillfrågade konsumenterna vill att nätbutikerna ska minska mängden förpackning de använder (nosto) och 73% ändrar sina konsumtionsvanor för att minska miljöpåverkan (Nielsen).
För att möta den här efterfrågan slår e-handelsjättarna på stort med djärva miljöåtaganden: Amazons Shipment Zero-initiativ syftar till att göra 50% av sina transporter klimatneutrala fram till 2030 och eBay lanserade nyligen två ”gröna” campus som en del av ett större försök att använda 100% förnybar el till sina datacenter och kontor fram till 2025.
Även om sådana och liknande åtaganden är välkomna kan de skapa intrycket att hållbarhet kräver enorma investeringar och drastiska förändringar.
Det stämmer helt enkelt inte: att minska ditt företags koldioxidavtryck och skapa en grönare försörjningskedja är realistiska mål som enkelt kan uppnås genom relativt enkla förändringar.
Att göra bruna paket gröna
E-handel kräver enorma mängder förpackning och för snabbhet och produktintegritet förpackas artiklar ofta individuellt snarare än tillsammans. Med 165 miljarder paket som sänds enbart i USA varje år (econsultancy) är det inte konstigt att konsumenterna blir allt mer högljudda om slösaktiga förpackningar,
med många som delar bilder av papper och plastfyllda paket på sociala medier.
Hållbara förpackningslösningar blir allt vanligare eftersom efterfrågan driver innovation. Dessa sträcker sig från stora åtaganden, som att lova att använda 100% återvunna material för paket och tryckning, till mindre förändringar, som att byta styrofoam mot wellpapp.
Fler leveranser, mindre avtryck
En blomstrande e-handel innebär att fler produkter transporteras runt om i världen och last mile leveranser identifieras ofta som en betydande bidragsgivare till koldioxidutsläpp. Mer flexibla leveransalternativ är ett enkelt sätt att minska antalet leveransfordon på vägen; en studie visade att antalet leveransfordon på brittiska vägar varje vecka kunde minskas från 170 000 till bara 4600
om shoppare valde hämtning i butik istället för hemleverans.
För dem som shoppar balanserar upphämtningsställen effektivt bekvämlighet med minskade koldioxidutsläpp. För nätbutiken ser de till att anpassningen inte går förlorad eftersom miljömedvetna konsumenter söker grönare alternativ hos någon annan webshop. Det är värt att komma ihåg: 56% av konsumenterna i åldern 18-24 år skulle övertalas att köpa från en konkurrent som erbjöd ett mer hållbart alternativ (Doddle).
Framtiden för hållbar logistik
Trots tydlig efterfrågan var bara 3% av kunderna överens om att e-handlare "gör ett bra jobb för att ge hållbara leveransalternativ" (Doddle); det är tydligt att det fortfarande finns mycket att göra för att göra e-handel och logistik mer hållbar.
Kanske online retailers bara inte vet var de ska börja när de står inför så många möjligheter och nya innovationer inom hållbar förpackning, effektivare frakt, grönare transportsätt osv. Med statistik som tyder på att många unga är
så bekymrade över miljön att de överger välkända varumärken för att handla från företag med bättre hållbarhetsinformation (Doddle), bör hållbarhet verkligen ligga i framkant illa e-handelsaffärsstrategier.
För många onlinehandlare är partnerskap med ett logistikföretag som stöder dina hållbarhetsmål det mest effektiva sättet att uppnå
mer miljövänlig e-handel. Från förpackning till leverans till sista milen visar Asendias e-handelslogistiklösningar vårt engagemang för att
vidta positiva, ansvarsfulla åtgärder som minskar vår påverkan på miljön.
För många nätbutiker är partnerskap med ett logistikföretag som stöder deras hållbarhetsmål det mest effektiva sättet att uppnå mer miljövänlig e-handel. Från förpackning till last mile leverans visar Asendias e-handelslogistiklösningar vårt engagemang för att vidta positiva, ansvarsfulla åtgärder som minskar vår påverkan på miljön.
Asendias åtaganden för en grönare e-handel
Asendia arbetar för närvarande med att kompensera för alla våra koldioxidutsläpp för transporter inom Europa och från Europa till andra kontinenter genom en rad initiativ. Vi är oerhört stolta över att våra e-PAQ- och e-posttjänster till Frankrike och Schweiz, med våra moderbolag La Poste och Swiss Post,
erbjuder en 100% koldioxidneutral leverans. e-PAQ erbjuder också praktiska lokala upphämtningsalternativ, vilket hjälper till att hålla fler skåpbilar från vägen.
Hållbarhet är nyckeln till framtiden för e-handel, så vi arbetar hårt över hela världen för att mäta och kompensera vårt koldioxidavtryck,
samt rådgöra med kunder om hur man gör detsamma. Kontakta oss för att ta reda på mer om Asendias hållbarhetsmål och se hur vi
kan stötta ditt företag med grönare e-handelslösningar.